fejkliv
Det räcker och blir över, när musiken tystnat, ekot, det som återupprepar, in absurdum, alla dessa falska missljudande ackord, av vilka jag utan några större förväntningar söker efter något, något vackert (kanske inte), något som skulle kunna ge mig en röst, ett sista andetag (eller kanske inte jag har fan ingen jävla aning om jag pallar längre), en sorts cover på en remix av en dåligt piratkopierad melodi utan noter, eller kanske lägsta poäng, ljusår från topplistan, eoner djupare än botten, liksom tack och goodbye käradu, allt är skit tackar som inte frågar som inte ser, nicka du bara, kännarminen (kära du), det där vecket i pannan, avgrunden, dina ögon, två anklagelser (eller fem miljoner, lågande),för du fattar ju aldrig, jag ljuger ju (liksom alldelesförbra), men jag lider, fast jag skrattar bort det som ett dåligt jävla skämt (så som livet också är), men raring jag lider, lider av svårigheten att känna igen, det kallas att stjäla, (den nedslagna rösten ödslar min tid), vet inte längre om du är mest förbannad eller mest besviken på mig men tvivlet säger mig, du är inte den rätta besattheten, berätta om dig själv med slutets ord; igenkännandet bygger på berättelser, lögner och stölder, allt annat vore att härma.
Gäsparens tystnad kallas visdom -
(Jävlahelvetejagpallarfanintemernu)
ουδέν μένει (hållplatsen i icke-varandet)
vi har röster och ett språk
därför ljuger vi –
vågor av medvetande
(ett rakt streck på hennes EKG, önskningar)
slår in och försvinner – lämnar
något skrivet / förflyktigas
nya vågor rullar in; utplånar
skriften – mina semijag;
förvirrade fragment av blind ensamhet
lämnade att dö
under obarmhärtig sol;
brännande blickar
s a m t i d i g t
samtidigt någon, samtidigt någon
(eller ingen alls, förhoppningar)
försöker komma ur skalet
(tomrummet inuti mig?)
slemmigt, ansiktslöst –
ögon riktas / genom mig
född ur sömnlöshet formlöshet
dödlighet ? –
n å g o n
människorna vänder sina
ansikten, bort ifrån (mig)
eller väljer
väljer att se rakt igenom
jag och hon, hon och jag
(hon är som jag men jag är inte)
som henne? – början
på slutet eller slutet
på början;
en venerisk fladdrande
(fjärilssjäl / akilleshäl)
längs skapelsens kanter
j a g f r y s e r i h j ä l –
bortom världens gränser
(finns och finns inte)
l ö g n e r n a ;
tomhet och innehåll
(prydligt överlappande)
v a r a n d r a ;
jag och hon, framtid och förflutet
eller kanske tvärtom
”jag antar att det är svårt för oss”
att erkänna
(att vi styr våra liv –)
jag vet det finns ett sätt att låta
som vanligt; inte visa
inte visa hur det känns
(försöker hitta dit)
(mitt liv eller hennes)
tog slut / för flera år sedan
nu kvarstår bara oändligt
långa minnen på rad
tyst marcherande i vitmålade korridorer
vägar som inte leder någonstans; hennes ådror
(svarta som min skugga )
är dold sorg som flyter
genom mig liksom
vitt kronbladsregn under körsbärsträdet –
förgängligt hopp
om livet, photoshoppat och väl omhändertaget
något som spirar gror och blommar och –
s ö n d e r f a l l e r
som en del av ljuset (tryggheten?)
från masugnen
eller malens längtan efter värme
iskristallhud glassplitter blodspår
ekon efter ett liv som aldrig andats
tillräckligt högt
för att nå stjärnorna –
(i en tidsbunden värld)
kan ingenting någonsin bli
som det har varit?
hur nu det var / att vara –
internerad i skammens palats
(i hörnen / dolda)
s o l d a t e r
vågor av medvetande
(ett rakt streck på hennes EKG, önskningar)
slår in och försvinner – lämnar
något skrivet / förflyktigas
nya vågor rullar in; utplånar
skriften – mina semijag;
förvirrade fragment av blind ensamhet
lämnade att dö
i ändlöst mörker
v a k n a r
(utan dig istället)
med ett skrik;
ett såntdär illvrål som liksom ekar
i hela kroppen men
fastnar i halsen –
ögon som sotflagor
(människorester; stjärndjur i sidensvart)
ge mig tid! (bara lite mer)
t i d -
när din röst ekar i min fängelsehåla
vaknar mörkret till liv och förvandlas
till en livmoder
full av möjligheter
Haruki Murakami, du äger.
”Det finns en annan värld som existerar parallellt med vår. I en viss utsträckning kan man stiga in i den andra världen och komma tillbaka oskadd så länge man är försiktig. Men passerar man en viss punkt, kan man inte längre urskilja vägen tillbaka. Det är en labyrint.
Och prototypen för labyrinten är inälvor, vilket innebär att labyrintens princip finns begravd inne i dig. Och den motsvarar labyrinten utanför dig. Det är en metafor, igen, en dubbelverkande metafor. Saker utanför ditt inre är projektioner av ditt inre och vice versa. Så när du stiger in i labyrinten utanför dig, stiger du samtidigt in i din inre labyrint. Det är helt klart en risktagning.
Världen har gillrat en fälla och oberoende av hur försiktig du är så kommer vissa skarpögda fåglar att äta upp alla dina brödsmulor.”